התשובה היא לא – פרק 1 – שירה וספרות עם מתי שמואלוף

בין אם את מדענית, אומנית, אקדמאית, מכונאית, מורה, אימא או עקרת בית – לא משנה, מה החלטת לעשות עם חייך, אני בטוחה שנכשלת. בין אם הרבה, בין אם מעט, המפגש עם כישלון הוא אף פעם לא פשוט, הוא קשה והאמת היא שממש לא קל לדבר על זה.  

יכול להיות שחיפשת בסיפורי ההצלחה של האנשים הנערצים עליך את הכישלונות שלהם כדי ללמוד וללכת בדרכם וגילית את הנרטיב הידוע לפיו – הדרך להצלחה רצופה כישלונות וזה לווא דווקא גרם לך להרגיש יותר טוב או לימד אותך משהו על ההתמודדות עם כישלון, כי דובר על הצלחה ולא על הכישלון. כל מה שנאמר הוא שכישלון זה קשה, אבל הכרחי כדי להצליח.

אז "התשובה היא לא" התחיל כדיאלוג בין חברים על החשיבות של סיפורי כישלון שלא נגמרים בהצלחה והפך לפודקסט. המטרה פה היא מטרה חברתית ותרבותית, ניסוי לשינוי תודעה ושינוי נרטיב. אני רוצה להציע גישה אחרת ולדבר על כישלון שלא מוביל להצלחה, כישלון כסיפור בפני עצמו. אני רוצה לתת במה לסיפורים אנושיים שלא מפחדים להודות בכישלונותיהם.

התמה שלי היא שכישלון הוא ספקטרום (ממש כמו שיגעון ונטייה מינית) ולא דיכוטומיה. כישלון הוא לא ההיפך של הצלחה והצלחה היא לא ההיפך של כישלון. אדם יכול להיות מוצלח מאוד ולהרגיש שנכשל ומישהו אחר יכול להרגיש שנכשל, או שהחברה תגדיר אותו ככישלון, אבל דרך כישלונו עבר חוויה חשובה הרבה יותר מהצלחה. חוויה שאין בה פאר אבל חשוב לדבר עליה ואולי שווה גם להעניק לה פאר.

אם זה משורר שהיגר לגרמניה בכדי להגשים את חלומו להתפרנס מכתיבה או מדען שעבד שנים על תיאוריה מדעית שהתגלתה כלא נכונה ואף כתב עת לא נותן לו לפרסם את הניסוי שכשל והוא דווקא חושב שזה חשוב מאוד שיקבל במה כדי שאחרים לא יכשלו. זהו פודקסט לאנשים ששמעו שהתשובה היא לא וחיפשו את הלמה, שלא רוצים לוותר. התשובה היא לא היא התשובה ליוצר, לטבח, לחוקר, לפסיכולוג וליזם. לכל מי שבינינו שיש לו סיפור על מה קרה עם חלום שהתנפח וברגע יצא ממנו האוויר. כדאי מאוד להקשיב כי אלו סיפורים שעד כה, לא ראיתי ולא שמעתי במדיה הפופולרית. אני רוצה לשנות את התפיסה לפיה אדם נשפט על פי תוצאת מעשיו ולא על פי המעשים עצמם. התכניות יעסקו באומנות, בהורות, חינוך, אוכל ומסעדנות, תרבות דיגיטלית, פילוסופיה והיד עוד נטויה. כל פרק יוקדש למרואיין אחד ולנושא אחד, כשהדבר החשוב הוא לא לפחד כלל – גם אם התשובה היא לא. כל פרק עוסק בסיפור של בעל מקצוע אחר שנכשל. סיפור מאוד ספציפי על כישלון ספציפי שחווה ולאחריו ריאיון. סיום בשיר שקשור לנושא של הפרק.

האזנה לפרק הראשון